صندوق بازنشستگی کشوری «شرکت سرمایه‌گذاری گردشگری» تشکیل نمی‌دهد/ استفاده از ظرفیت «پرشین گلف» برای ساماندهی فعالیت‌ها

صندوق بازنشستگی کشوری «شرکت سرمایه‌گذاری گردشگری» تشکیل نمی‌دهد/ استفاده از ظرفیت «پرشین گلف» برای ساماندهی فعالیت‌ها

معاون امور سرمایه‌گذاری و اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری ایجاد هلدینگ جدیدی با عنوان هلدینگ گردشگری از سوی این صندوق را تکذیب کرد؛ ولی درعین‌حال گفت که بخش گردشگری در فهرست قطعی سرمایه‌گذاری‌های ما قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا، حسن تاجیک درباره اخباری که اخیراً تحت عنوان «تشکیل هلدینگ گردشگری با محوریت شرکت پرشین گلف» در رسانه‌ها منتشر شده، توضیح داد: حسب تصمیماتی که با تایید مدیرعامل صندوق در قالب کمیته ساماندهی شرکت‌ها و هلدینگ‌های زیرمجموعه صندوق گرفتیم، بحث راه‌اندازی هلدینگ گردشگری را نداریم؛ ولی این به این مفهوم نیست که در حوزه رویکردها و سرمایه‌گذاری به مقوله گردشگری توجه نکنیم، بلکه هم گردشگری از جنس عام آن و هم گردشگری در موضوعات خاص مانند گردشگری سلامت را در دستور کار سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های خود قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه «بحث فعالیت‌های صندوق بازنشستگی کشوری در بخش گردشگری آنطور که در برخی رسانه‌ها با عنوان ایجاد هلدینگ مطرح شده، نبوده است»، گفت: هلدینگ‌ها در ذیل صندوق‌ها، عمدتاً برای مدیریت بهینه دارایی‌ها شکل می‌گیرند؛ ولی چون تعداد شرکت‌ها بالا می‌رود، آنها را تفکیک می‌کنند و اصطلاحا به‌عنوان «هلدینگ تخصصی» از آن یاد می‌کنند. شاید استفاده از این اصطلاح در اینجا لزوماً معنای درستی نداشته باشد؛ ولی خود ماهیت هلدینگ، «مدیریت دارایی» است. اما وقتی هلدینگی تشکیل می‌شود و بسته به ماموریت آن شرکت‌ها در ذیل آن قرار می‌گیرند، اصطلاحا می‌گویند هلدینگ تخصصی شکل گرفته است؛ مانند هلدینگ انرژی یا نفت و گاز و…

تاجیک با تاکید بر اینکه «ما در صندوق بازنشستگی کشوری برنامه‌ای برای راه‌اندازی هلدینگ گردشگری نداریم»، اظهار داشت: در مجموعه پرتفوی صندوق، حجم دارایی‌های حوزه گردشگری در حدی نیست که بخواهیم در قالب یک هلدینگ فعالیت کنیم. ولی در راستای سیاستگذاری‌های صندوق برای حوزه گردشگری به‌عنوان یک حوزه محوری، برنامه تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری را داریم که در ذیل هلدینگ‌ها فعالیت می‌کنند.

وی افزود: چند شرکت تابعه صندوق بازنشستگی کشوری در بخش‌های هتلداری، آژانس‌های مسافرتی، تامین بلیت و ارائه خدمات به مسافران و گردشگران فعالیت دارند که به‌نوعی زنجیره تامین و زنجیره ارزش را برای ما در حوزه گردشگری تشکیل می‌دهند و به همین دلیل، تصمیم گرفته شد ماموریت‌ها و حوزه تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌های این شرکت‌ها را متمرکز و در ذیل شرکت «پرشین گلف» ساماندهی کنیم.

معاون امور سرمایه‌گذاری و اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری یادآور شد: شرکت پرشین گلف در حوزه‌های آژانس‌های مسافرتی و فروش بلیت فعالیت دارد و به‌نوعی در حوزه گردشگری برای هتل‌های ما تامین مشتری  می‌کند که اگر این مجموعه هتل‌ها هم در راستای این ماموریت قرار گیرند و به‌نوعی برای آنها سیاستگذاری مشترک انجام داد، بهره‌وری مجموعه فعالیت‌ها در حوزه گردشگری افزایش خواهد یافت؛ اما این به آن معنا نیست که هلدینگ جدیدی در این بخش تاسیس شود.

وی با بیان اینکه «برای اینکه بتوانیم شرکت پرشین گلف را که طی دوره‌های گذشته زیان سنواتی داشته، پوشش دهیم؛ زنجیره تامین و زنجیره ارزش حوزه گردشگری را شکل دادیم»، تصریح کرد: با این کار می‌توانیم ظرفیت‌های این شرکت‌ها را به اشتراک بگذاریم تا با استفاده از ظرفیت‌های مشترک و هم‌افزایی ایجادشده، این شرکت هم از زیان‌دهی خارج شود و به سودآوری برسد.

به گفته معاون امور سرمایه‌گذاری و اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری، تصمیم برای این کار از چهار ماه قبل در کمیته ساماندهی گرفته شده و کار اجرایی و عملیاتی آن از دوماه قبل آغاز شده و الان به صورت وکالتی و با نامه ماموریت‌ها در ذیل آن تعریف شده تا اقدامات قانونی به طور کامل در ارتباط با آنها انجام شود.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه شرکت‌های اقماری ذیل این شرکت‌ها نبوده است، هیچ شرکتی منحل نشده؛ ولی در قالب اصطلاحا پلنت کمپانی یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری که ماموریت‌های مشترک دارند، قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را در این باره بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.